czwartek, 5 września 2013

Pompeje

kolorowe magnesy na lodówkę
Zawsze chciałam zobaczyć Pompeje tak, jak piramidy. Może oba miejsca są przereklamowane, ale o tym chciałam się przekonać sama. Piramid jak dotąd nie widziałam, raz gdy już miałam wykupioną wycieczkę 3 lata temu - to wybuchły pierwsze zamieszki w Kairze i z wyjazdu niestety nici.
Pompeje też mnie bardzo ciekawiły, ze względu na wybuch wulkanu i tragedię tych wszystkich ludzi, których lawa pochłonęła w sekundzie. To musiała być straszna śmierć, niespodziewana... a natura po raz kolejny pokazała swą wielką siłę i niemoc człowieka. Było miasto i nagle zatopione zostało lawą i pyłem wulkanicznym.

"Pompeje (Pompeii), nazywane także Pompeja uważane były za jedno z najatrakcyjniejszych miast starożytnego Rzymu. Budowle wznoszone były z harmonią i pięknem. Jednak dnia 24 sierpnia 79 roku n.e. Pompeje spotkała tragedia. Wybuch wielkiego wulkanu, Wezuwiusza spowodował ogromne zniszczenia w mieście. Na szczęście popiół wulkaniczny, który zasypał Pompeje doskonale zakonserwował budowle i przedmioty, co pozwolą nam poznać wygląd rzymskiego miasta i życie jego mieszkańców. Oprócz Pompejów zniszczone zostały miasta: Stabie i Herkulanum."
POMPEJE
 

RUINY ŚWIĄTYNI
 
Wchodząc do ruin miasta troszkę się rozczarowałam, może przewodniczka źle opowiadała, może miałam inne wyobrażenia. Fakt - były kolumny, przedmioty w zastygniętej lawie, ludzkie szczątki, ale dla mnie jakoś mało. Dopiero po kilkunastu minutach i spacerze po starych ulicach miasta i wyobrażeniu sobie dawnych czasów - troszkę zmieniłam swoje nastawienie i odczucia. Największe wrażenie zrobiła na mnie główna ulica miasta, szeroka, a po jej obu stronach były pozostałości mieszkań, piekarni, domów publicznych. Na ruinach miast pozostawiono tabliczki z nazwą ulic. Myślałam, że więcej będzie starych przedmiotów w ich naturalnym środowisku, a nie szczelnie zamkniętych za klatkami i szybami. Oczekiwałam jakiś zdjęć bądź rekonstrukcji miasta - a tam nic takiego nie było.

PRAWDZIWE EKSPONATY Z ZASYPANEGO MIASTA

Do najważniejszych budowli Pompei należą:
- Bazylika
- Świątynia Apollina
- Teatr Wielki
SZCZĄTKI LUDZKIE

MOZAIKA
Jednym z najciekawszych domów jest Dom Fauna - "jest to duży dom zajmujący powierzchnię o wymiarach 40 na 110 metrów. Zajmuje cały kwartał utworzony pomiędzy czterema przecinającymi się ulicami. Archeolodzy przypuszczają, że należał on do wnuka Publiusza Sulli. Do domu prowadziły dwa wejścia od frontu (drugie, osobne wejście prowadziło do pokojów gościnnych) oraz jedno umieszczone na tyłach. Nad wejściem umieszczono napis "have" ("bądź zdrów"). Korytarz, przy którym znajdowały się dwie świątyńki poświęcone larom, prowadził do dużego atrium z fontanną ozdobioną brązową rzeźbą tańczącego fauna. Tej figurce dom zawdzięcza swoją nazwę. Drugie atrium znajdowało się w części przeznaczonej dla gości. Wokół nich rozlokowano pomieszczenia mieszkalne. Głębiej umieszczono dwa ogrody - perystyle połączone eksedrą. Posadzkę eksedry zdobiła słynna mozaika ozdobiona przedstawieniem bitwy pod Issos stoczonej pomiędzy Aleksandrem Macedońskim a Dariuszem III. Mozaika składa się z około 1,5 mln kamyków. Do pierwszego, mniejszego perystylu przylegały pomieszczenia gospodarcze. Drugi, większy otoczony został dwukondygnacyjną kolumnadą złożoną z 88 kolumn. Ściany rezydencji zdobiły malowidła w I stylu pompejańskim."
PIĘKNY OGRÓD JEDNEGO Z DOMÓW W POMPEJACH

Oprócz charakterystycznych domów najbogatszych ludzi moją uwagę przykuła dobrze zachowana piekarnia :)
PIEKARNIA

Uwagę wszystkich przyciągają także szczątki ludzkie, które zostały odkopane i zachowane w rzeczywistej pozie, w której zginął dany człowiek bądź zwierzę. Doskonale zachowały się szkielet oraz zęby. Za zamkniętymi kratami możemy również podziwiać wazy, dzbany i inne przedmioty mieszkańców miasta.
PRZEJŚCIE DLA PIESZYCH

Źródło:
Tekst: opracowanie Paulina Just przy pomocy różnych stron internetowej i wiedzy zgromadzonej podczas wycieczki.
Zdjęcia: Paulina Just
http://www.romanum.historicus.pl/pompeje.html

POLECAM STRONĘ:
http://buongiorno-napoli.blog.onet.pl/2008/07/17/pompeje-miasto-wezuwiusza-3/

Okres zimowy.
Dni otwarcia:od 1 listopada do 31 marca ,
od poniedziałku do niedzieli
Godziny otwarcia:od 8.30 do 17.00
(ostatnie wejście o 15.30)
Okres letni.
Dni otwarcia: Od 1 kwietnia do 31 października ,
od poniedziałku do niedzieli.
Godziny otwarcia: od 8.30 do 19.30.
(ostatnie wejście o 18.00)
Ważne!
Od 15 maja do 11 października Scavi di Pompei można zwiedzać także w nocy.W każdy weekend.Bliższe informacje na stronie .

GŁÓWNA ULICA MIASTA

KOLUMNY I JA W TLE :d
Czym dojechać?
pociągiem :
Wejście Porta Marina o Piazza Esedra:
Circumvesuviana Napoli-Sorrento (przystanek  Pompei Villa dei Misteri)
Ingresso Piazza Anfiteatro:
Circumvesuviana Napoli-Poggiomarino (przystanek Pompei Santuario)
FS Napoli – Salerno (przystanek  Pompei)
autobusem :
 Wejście Porta Marina o Piazza Esedra
SITA  z  Napoli do  Salerno
CSTP n.4  z  Salerno
CSTP  pośpieszny z  Salerno (via autostrada)
samochodem :
Autostrada A3 Napoli-Salerno (wyjście  Pompei ovest)
Autostrada A3 Salerno-Napoli (wyjście  Pompei est)

TAK WIELKICH CYTRYN NIGDZIE WIĘCEJ NIE WIDZIAŁAM!!!
 


BILETY - CENY MOGŁY ULEC ZMIANIE
za jedną osobę (ważny jeden dzień )
  •  Cały € 11,00
  •  Ulgowy € 5,50
Z możliwością zwiedzenia 5 miejsc (Pompei, Ercolano, Oplonti, Stabia, Boscoreale) – ( ważny 3 dni )
  • Cały : € 20,00
  • Ulgowy: € 10,00 (*)Darmowe wejście: dla wszystkich obywateli Unii Europejskiej mających mniej  niż18 lat  lub więcej niż 65 lat.

1 komentarz:

  1. Pompeje zrobiły na mnie ogromne wrażenie. Dobrze, że wcześniej znalazłam na https://pompeje.pl/ wiele informacji na temat zwiedzania i noclegu w okolicach. To jak utrwalone zostały historyczne elementy tego miasta było dla mnie szokiem. Chciałabym kiedyś wrócić tam raz jeszcze.

    OdpowiedzUsuń